Jak umějí šesťáci čelit kyberkriminalitě?
Jak jsou na tom liberečtí školáci se znalostí bezpečného chování na internetu a sociálních sítích se snaží zjistit město Liberec. Vyzkoušelo proto na šesťácích ze Základní školy na Náměstí Míru ve spolupráci s projektem Kraje pro bezpečný internet kvíz se 20 otázkami na téma rizik kyberkriminality. Žákům ho představil náměstek pro školství, sociální věci a kulturu Ivan Langr společně s preventistkou Městské policie Liberec Danielou Buškovou.
"Mobily, počítače a internet se staly v posledních letech naprosto samozřejmou součástí životů většiny z nás. Usnadňují nám život, avšak musíme s nimi zodpovědně zacházet a především to učit ty nejmladší uživatele - naše děti. Je proto na místě cvičit je už v útlém věku zodpovědnému chování v kybersvětě, kde na ně čeká spousta nástrah," vysvětlil náměstek Ivan Langr.
První test dopadl celkem dobře. Na všech dvacet otázek sice žádný žák neodpověděl správně, ale nejhorší výsledek bylo pouze pět chybných odpovědí. Na první pohled lehce položené otázky pod sebou skrývaly záludné nabízené odpovědi. Na otázku: Co odpovědět neznámému člověku, který vám pošle zprávu "Čau, jak se máš?", je správná odpověď jednoduše "Nic". Mezi dalšími možnostmi bylo "Mám se fajn, a ty?" - tedy navázání kontaktu, anebo drzé "Co je ti do toho!". Kvíz děti poučí také o tom, jak se zachovat, když jim spolužáci seberou mobil a začnou si prohlížet jejich fotografie a zprávy nebo proč se nepřihlašovat do e-mailového účtu svého sourozence nebo kamaráda a jak si chránit své soukromí třeba na Facebooku.
Město nyní výsledky kvízu vyhodnotí a doporučí ho dalším libereckým základním školám. Test je součástí celostátního projektu Kraje pro bezpečný internet. Cílem projektu je zvýšit informovanost o rizicích internetu a možnostech prevence a pomoci. V rámci projektu jsou kromě on-line kurzů pro žáky a studenty, připraveny lekce pro učitele, rodiče a veřejnost, sociální pracovníky a policisty.
"Máme za to, že libereckých škol se do projektu zapojilo málo, proto jsme chtěli vyzkoušet reálný stav znalostí dětí ve věku 12 - 13 let. Test sice nedopadl nijak katastrofálně, na druhou stranu mají děti v některých věcech poměrně vážné mezery. Budeme s tím pracovat v rámci prevence kriminality a prevence rizikových jevů na samotných školách," uvedl Ivan Langr.
Už v loňském roce proběhly semináře pro studenty na téma Finanční gramotnost na internetu a semináře pro informatiky týkající se problematiky elektronické bezpečnosti. Vznikly také videospoty pro seniory. V letošním roce chce projekt oslovit co nejširší a věkově různorodou veřejnost, a to především prostřednictvím e-learningových lekcí, videospotů a vědomostního soutěžního kvízu. Organizačně a finančně se na projektu podílí všech 14 krajů ČR.